کد مطلب:212691 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:29

داود بن زربی کوفی
از شیعیان با اخلاص حضرت موسی بن جعفر (ع) و از ثقات و اهل علم و ورع و تقوی بوده [1] و همانند علی بن یقطین، از خواص رشید است. [2] .

بعضی از بزرگان او را از خواص منصور دانسته و گفته اند كه او برای مدتی از محضر امام صادق (ع) استفاده نموده و جزء اصحاب آن بزرگوار شمرده شده است. [3] .

محمد بن اسماعیل رازی، از احمد بن سلیمان، از داود رقی نقل كرده كه گفت: وارد شدم بر امام صادق (ع) و از آن حضرت از دفعات شستن اعضای وضوء سؤال كردم، فرمود: آن چه خدا واجب كرده، یكی است؛ ولیكن رسول خدا (ص) به جهت ضعف مردم یكی بر آن اضافه نمود، و هر كس سه بار بشوید، برای او نمازی نیست. در این حال، داود زربی وارد شد و همین سؤال را نمود، حضرت فرمود كه هر یك از اعضاء باید سه دفعه شسته شود. این شبیه وضوی اهل سنت و جماعت بود كه حضرت به او دستور می داد. از اختلاف كلام حضرت، مرا لرزه گرفت و نزدیك بود كه شیطان بر من مسلط گردد كه امام متوجه من شد و مرا امر به سكون نموده و فرمود: «اسكن یا داود هذا هوالكفر او ضرب الاعناق». [4] .

بالجمله، داود زربی در وضوء به همین نحو عمل می كرد تا آن كه وقتی در همسایگی باغ منصور، وضوء می گرفت، و منصور از خارج تماشا می كرد. پس منصور او را طلبید و گفت: درباره تو سعایت كرده و گفته بودند كه تو رافضی و شیعه می باشی، و من از وضوی تو



[ صفحه 176]



فهمیدم كه رافضی و شیعه نیسیتی، مرا حلال كن. و صد هزار درهم به وی داد.

بعد از مدتی، داود رقی، و داود زربی، به خدمت امام صادق (ع) شرفیاب شدند؛ داود زربی به امام عرض كرد: فدایت شوم، خون مرا حفظ كردی، در دنیا، و امیدوارم به یمن و بركت تو داخل بهشت شویم، فردای قیامت. حضرت فرمود: خدا چنین كند به تو و جمیع برادران تو. آن گاه فرمود: حكایت خود را برای داود رقی بگو، تا دلش آرام شود. داود زربی حكایت خود را نقل كرد. حضرت فرمود: من از این جهت او را بدین نحو فتوی دادم كه مشرف بر قتل بود، و در خطر این دشمن. سپس به داود زربی فرمود: بعد از این اعضای وضوء را دو دفعه بشوی (مانند عمل شیعه). [5] .


[1] ارشاد مفيد، فصل نص بر امام رضا (ع)، ص 278.

[2] رجال كشي، ص 263.

[3] رجال الطوسي، ص 190.

[4] اي داود! آرام بگير كه اين جايگاهي است بين حق و كفر از يك طرف، و مرگ و نابودي از طرف ديگر.

[5] رجال كشي، ص 265 - 263.